Glada leken/Glada promenaden

Glada leken/Glada promenaden är en övning/ lek som fyller flera viktiga funktioner.

Jag brukar försöka få in den åtminstone en gång per termin på mina grundkurser (Vardag/relation) och oavsett om du går på en sådan kurs eller inte jag kan varmt rekommendera såväl dig som lever med din allra första hund som dig som lever med din 10:e hund att göra den här övningen ibland.

Av någon anledning tenderar vi ibland att tro att väldigt enkla övningar (oavsett om det har med hund att göra eller någonting helt annat) inte är speciellt effektiva varför en övning/ en lek som ”Glada promenaden” kanske är lätt att glömma bort och hoppa över. Glada leken är ett klockrent exempel på hur det allra dyraste och mest värdefulla ibland också kan vara det allra enklaste.

Hur kan vi förbereda oss för ”Glada leken”/ ”Glada promenaden”?

Det är en fördel att klicka in hunden innan. Det är väldigt lätt och tar endast någon eller några dagar att klicka in hunden. Det går absolut att leka Glada leken utan klicker, då använder du istället endast godis istället för både klicker och godis. Fördelen med att ha både klicker och godis är att det blir lättare att tajma förstärkningen, dvs lättare att pricka in så att vi förstärker exakt det vi vill förstärka.

Hur går det till ?

Ha massor av små gobitar i fickan, något som du sedan innan vet att hunden verkligen gillar. Ha också klickern till hands (om hunden är inklickad ) och självklart hunden =)

Nu låtsas du att du tar på dig ett par glasögon med en alldeles speciell slipning.

De är slipade på ett sätt som gör att du som har på dig glasögonen mycket skarpt och tydligt kan se allt det bra som hunden gör. Under leken/promenaden kommer hunden förmodligen göra massor av saker. Vissa saker som du har tänkt på förut och andra saker som du kanske inte direkt har lagt märke till men med stor sannolikhet kommer bli bättre på att se redan efter första gången ni lekt den här leken.

Tänk om det vore så enkelt att du kunde iakttaga din hund ute på promenad (oavsett om ni är i skogen, i ett centrum, på en hundklubb, hemma hos er själva, på besök hos någon ect) och så fort du ser en sekvens av ett beteende som du vill ska växa/bli större så gör du bara en beställning på det genom att trycka på en knapp (ungefär som du trycker på knappen ”Köp” eller ”Lägg i varukorgen” då du är i en webshop. Om det vore så enkelt skulle du kunna förstora de beteendena enda tills de överlappar och täcker allt. Och sanningen är att så enkelt är det faktiskt. Vi har knappen ”Lägg i varukorgen”, den sitter på klickern! (och för att kunna klicka med samma effekt nästa gång så ge ALLTID godis efter varje klick).

Glasögonen gör att du blir bättre på att se de där sekunderna din hund väljer ett beteende som du vill förstärka och därmed befästa (”lägga i varukorgen”).

Glasögonen är specialslipade från början men för varje gång du använder dem så slipas de ännu ett steg.

Lek leken i ca en halvtimme. Gå ex iväg på en promenad genom en miljö med, för din hund, lagom stora störningar. Förstärk varenda sekund som är värd att förstärka!

Den där sekunden där hunden väljer att ta kontakt med dig. Den där sekunden då hunden väljer att gå som bäst i koppel (om hen nu går i koppel). Den där sekunden då hunden låter en cykel, barnvagn eller hund passera utan att bry sig osv.

Och om du har en hund som har ett, för dig och/eller övrig omgivning, oönskat beteende i samband med ex hundmöten eller då en cykel passerar så finnas det ändå en och annan sekund där hunden uppför sig på ett vis som är helt okej i samband med ex cyklar eller då en hund passerar. Du kanske inte ser det i vanliga fall, men nu med glasögonen på så blir allt sådant lättare att se.

Vad fyller den här leken för funktioner?

Som social varelse är den närmsta omgivningens förväntningar på oss något som har ett starkt inflytande på vårat beteende. Om du förväntar dig/tror/ tänker/säjer att din hund är ”hopplös”, ”omöjlig” osv så blir det ganska svårt för din hund att vara någonting annat. Likadant åt andra hållet; om du förväntar dig att din hund har lätt för att lära sig saker, mycket väl kan uppföra sig bra då en annan hund passerar osv så är det betydligt större sannolikhet att det också blir så. Genom att leka den här leken så tittar du efter bra saker, dvs du förväntar dig ”bra” saker ifrån hunden. Att träna dig på att förvänta dig och SE bra saker hos din hund är dels väldigt värdefullt för eran relation och dels så lockar det fram bra/passande/önskvärda beteenden från din hund.

Själva tesen att det vår omgivning förväntar sig (tror) att vi ska uppföra oss/vara starkt påverkar hur vi uppför oss kan verka en aning övernaturlig, särskilt när vi provar det och ser hur väl det faktiskt fungerar. Det är dock inte konstigare än att vi alltid på något plan (och förmodligen på flera plan) signalerar våra förväntningar och att alla sociala varelser är anpassade efter att leva i ett sammanhang med andra individer och därför behöver vara duktig på att känna in sådana signaler.

Det har gjorts en del experiment på den här tesen (i första hand på människor/barn/skolelever) , googla på exempelvis ”pymalion effect” eller ”Rosenthal effect”.

Andra funktioner med leken som egentligen bara är aspekter av samma process:

• För varje gång du leker leken med din eller någon annans hund blir du bättre på att se de ögonblicken som är värda att förstärka och därmed också bättre på att förstärka rätt ögonblick. Att slipa på den egenskapen är bland det viktigaste du kan göra som pedagog/vägvisare.

• Förutom att du faktiskt blir bättre på att se och förstärka rätt sekund så gör du det också under själva leken: dvs du bidrar till att visa vägen för hunden.