Kasper


 

Period 1

Relation

 

Här följer några självklara med ändå nämnvärda faktorer som är viktiga för att ha en bra realtion:

 Att ha roligt tillsammans

Kärlek

Tillit

Tydlig kommunikation

Ömsesidig föreståelse

Respekt

Regler

Tydlig ansvarsfördelning (om olika individer i relationen har olika uppgifter)

Att de olika individerna i relationen mår så bra som möjligt (att de egna behoven är tillräckligt tillgodosedda)

 

Aktivitet/ inlärning  kontra regler/sociala krav

Det är viktigt átt skilja på vad som är en aktivitet/inlärning/lek och vad som faktiskt ett socialt krav. Vi kommer, under kursens gång, vara noga med att skilja på vad som är vad på ett sätt som hundar förstår. Detta är grunden till mycket´.

I stort sett är allt som vi kommer göra till regler något som först behöver först läras in.

Det finns vissa saker som en hund kan ta som regler/krav utan inlärning. En tumregel för att avgöra detta är att titta på vilka saker hundar kan "säja nej" åt till varandra. Ex är det inte kostigt för en hund att vi säjer "Nej" om hen försöker sno våran mat. Men det är konstigt (och skapar osäkerhet) om vi säjer om vi blir sura för att hunden inte sitter nedoch väntar om vi inte har 1. Lärt hunden att sitta och vänta 2. Visat hunden att det är ett krav från våran sida (vilket vi aktivt kan välja att göra efter att vi kontaterat atthunden kan momentet och dessutom klarar av att utföra det även under lätta störningar utanatt bliallt för distraherad)

 

Inlärning

Vad gäller inlärning så fínns det faktorer som underlättar och effektiviserar den.

Jag tänker att vi ska bli väldigt duktiga på inlärning dessa veckor.

Här tar jag upp några av faktorerna jag tog upp och några av de jag ännu inte tagit upp:

1. Effektiv förstärkning. Vi förstärker ett beteende genom att belöna det. Om vi använder ex godis så är det förstås mer effektivt att använda ett godis som hunden verkligen gillar än ett godis som hunden inte gillar lika mycket. Genom att använda det godiset hunden verkligen älskar (eller annan förstärkning, vi kommer fördjupa oss i ämnet förstärkning) blir inlärningen mer effektiv.

2. Tajming. Beteendet som förstärks är exakt det beteendet hunden visade upp när han/hon fick belöningen. Ju bättre vi kan pricka rätt i tid´, desto mer effektivt förstärker vi just det beteendet vi vill ha.

3. Motivation är A och O. Därför försöker vi köra korta och fartfyllda pass och avsluta innan hunden tröttnar.

Det finns 2 mål med ett träningspass:

* Att hunden ska komma en liten bit fram i inlärningen

* Att hunden ska längta efter nästa gång vi tar oss tid att träna med hen.

Om dessa 2 får vara lika viktiga kommer vi kunna lära hunden vad som helst på ett roligt och effektivt sätt.

4. Att hitta rätt nivå (inte för lätt och inte för svårt)

5. Ett bra antal repetitioner.

Upp till 7 repetiotioner kan en ha nytta av innan det är dags att ta en paus, men redan från repetition nr 4 börjar effektiviteten dala. 

2-3 repetitioner är ultimat. 

 

 

Veckans läxor:

 * Läs denna text om motivation vid inlärning >> 

* Träna på "sitt stanna kvar"